خواص زعفران برای دستگاه گوارش

زعفران اصل از سال‌های گذشته نیز بسیار مورد توجه طب سنتی قرار می‌گرفت و از خواص زعفران برای دستگاه گوارش استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید طبیعت زعفران گرم و خشک است و بررسی‌ها و تحقیقاتی که در این باره انجام شده است حاکی از این مسئله است که این ادویه ارزشمند می‌تواند تاثیرات بر روی جسم و اعصاب افراد بگذارد. همچنین بر روی دستگاه گوارش و فوق‌العاده‌ای  معده نیز تاثیرات شگرفی گذاشته است و باعث تقویت آن می‌شود.

یبوست چیست؟

یکی از شایع‌ترین و دردناک‌ترین مشکلات و اختلالات دستگاه گوارش یبوست است که باعث ایجاد بوی بد دهان، سوزش معده، ورم مفاصل، ترش کردن معده، جمع شدن سموم بدن و سایر مشکلات و عوارض دیگر می‌گردد که تماما از نشانه‌های یبوست به شمار می‌رود. منظور از یبوست مشکل دفع طبیعی مدفوع در افراد است. در این نوع بیماری حرکات روده ای افت پیدا می‌کند و به دشواری حرکت می‌کند و به صورت نامنظم می‌باشند از مهم‌ترین علت‌هایی که باعث عدم سوزش معده می‌گردد نداشتن تحرک کافی و ورزش نکردن است.

فواید زعفران برای یبوست

از قدیمی‌ترین و البته تاثیرگذارترین خواص زعفران می‌توان به اهمیت این گیاه برای درمان و بهبود بیمارهای گوارشی به ویژه بیماری‌های معده و روده اشاره کرد. این بیماری‌ها شامل ناراحتی‌های معده، نفخ التهاب روده، زخم معده و غیره می‌باشد.
دکتر بوعلی سینا در کتاب قانون در مورد تاثیرات فارمکولوژیکی زعفران بر روی دستگاه گوارش بیان می‌کند که “زعفران ماهیچه‌های گوارشی را تقویت می‌کند، اشتهای کاذب را رفع می‌کند، شدت اسیدیته معده را تعدیل می‌کند و گوارش را بهبود می‌بخشد.” وجود کروسین زعفران موجب تاثیرات آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد التهابی است که در تاثیر خواص زعفران کاملاً به اثبات رسیده است این گیاه برای درمان بیماری یبوست بسیار موثر و تاثیرگذار است.

فواید زعفران برای یبوست 

چگونگی استفاده از خواص زعفران برای دستگاه گوارش

با مصرف کردن زعفران به صورت روزانه البته تحت نظر پزشک می‌تواند برای درمان و بهبود بیماری‌هایی مانند گوارش و سرطان روده نقش موثر و بسزایی داشته باشد. نحوه‌ی استفاده از زعفران برای یبوست می‌توان از روش‌های زیر بهره گرفت:

چای زعفران

برای تهیه کردن چای زعفران کافی است که مقداری آب جوش را با کمی زعفران مخلوط کنید سپس به مدت 15 الی 20 دقیقه اجازه بدهید تا زعفران به خوبی دم بکشد سپس زعفران دم کشیده شده را با چایی یا شیر مخلوط کنید و میل کنید. چای زعفران برای درمان یبوست بسیار موثر است.

شربت زعفران

از دیگر روش‌های خانگی برای درمان یبوست استفاده از زعفران به صورت شربت است برای این کار مقداری از زعفران را داخل یک قابلمه ی بزرگ پر از آب بریزید و منتظر بمانید تا جوش بیاید سپس به آن مقداری شکر اضافه کنید تا کاملاً حل شود در این زمان شربت زعفران شما کاملاً آماده است که می‌توانید آن را داخل یخچال نگه داری کنید. البته حتما شربت را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید.
از این شربت بیشتر در فصول گرما و تابستان‌های استفاده می‌شود به دلیل این که افراد دچار عطش شدید می‌شوند می‌تواند بسیار موثر و تاثیرگذار باشد.

توجه

زعفران نیز مانند هر گیاه دیگری خواص و فواید بسیاری دارد که برای یبوست و بیماری‌های گوارشی و عصبی بسیار مفید است باید توجه داشت که میزان استفاده از زعفران به این صورت باشد که متناسب با نوع نیاز و رژیم غذایی خود استفاده کنید. مقدار مجازی که برای مصرف زعفران توصیه می‌شود در هر وعده ی غذایی یک گرم می‌باشد در صورتی که بیش از 5 گرم زعفران در یک وعده ی غذایی استفاده کنید می‌توانید شاهد عوارض و مشکلاتی اعم از حالت تهوع، سرگیجه، کاهش ضربان قلب و یا حتی مرگ باشید.

خرید زعفران استاندارد و مرغوب 

سایر روش‌های درمان و بهبود یبوست اعم از:

در کنار استفاده از زعفران برای یبوست می‌توان با استفاده از روش‌های زیر این کار را به خوبی انجام داد:

  • مصرف مایعات گرم
  • استفاده از شربت خاکشیر
  • استفاده از آلوی خشک و انجیر بین وعده‌های غذایی
  • خوردن میوه‌هایی مانند گلابی، کیوی، سیب و موز
  • تامین کردن آب کافی و لازم برای بدن
  • مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر مانند سبزیجات، آجیل و لوبیا.

خرید زعفران استاندارد و مرغوب

موارد فوق نیز ادرارآور می‌باشند و می‌توانند موجب تحریک شدن دستگاه گوارش می‌شوند که می‌تواند به درمان یبوست کمک کند. در صورت خرید زعفران اعلا و مرغوب لازم است که حتما از فروشگاه‌های معتبر و به نام خریداری کنید زیرا این قبیل فروشگاه‌ها برای اعتبار و برندشان از محصولات بی‌کیفیت و نامرغوب استفاده نمی‌کنند و تمامی زعفران‌های آن‌ها خالص و درجه یک است که با قیمت مناسب از تولید کنندگان و پرورش‌دهندگان زعفران تهیه می‌کنند و در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

قیمت زعفران

همانطور که در مطالب گذشته مطرح شد این ادویه قیمت بالایی دارد تا جایی که به طلای سرخ معروف است. زعفران اعلا دارای خواص بی‌نظیری است که شما می‌توانید از آن برای درمان و تسکین بسیاری از بیماری‌ها و دردهای خود استفاده کنید علاوه بر آن نیز برای مصارف خوراکی و انواع غذاها و تهیه دسرها مورد استفاده قرار دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *