خواص زعفران برای بانوان

زعفران یکی از ادویه‌هایی است که با توجه به خواص و ویژگی‌های درمانی و علاوه بر آن طعم و عطر بی نظیری که به غذا اضافه می‌کند، همواره مورد توجه خانواده‌های ایرانی قرار گرفته است. در کنار تمام خواصی که این گیاه دارد، مزایای بی نظیری را برای بانوان به همراه دارد که برخی از مهم‌ترین خواص زعفران برای بانوان خواهیم پرداخت.

خواص زعفران برای بانوان

خواص زعفران برای بانوان عبارت است از:

  1. کاهش دردهای دوران قاعدگی
  2. برطرف کردن حساسیت‌ها
  3. تاخیر در بلوغ زودرس
  4. درخشندگی پوست
  5. کاهش رشد موهای زائد
  6. بهبود آفتاب سوختگی
  7. کمک به درمان بیماری ام اس
  8. بهبود خلق و خو
  9. کمک به گردش خون در بدن

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. کاهش دردهای دوران قاعدگی

بهره مندی از خواص و ویژگی‌هایی که زعفران برای دوران قاعدگی و کاهش دردهای آن به همراه دارد، از زمان‌های گذشته رایج بوده است. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که حتی در دوره قبل از قاعدگی (PMS) نیز از دمنوش زعفران به میزان 30 میلی گرم استفاده کنید. پس از مصرف به خوبی علائم آن را مشاهده خواهید کرد. کاهش دردهایی که در این دوران باعث ناراحتی بانوان می‌شود، به کمک دمنوش زعفران میسر خواهد شد.

2. برطرف کردن حساسیت‌ها

یکی از مواردی که پس از زایمان در بسیاری از زنان شایع است، ضعف قوای جسمی و تضعیف سیستم ایمنی بدن ایشان است. به همین دلیل بسیاری از آن‌ها دچار انواع حساسیت‌ها و آلرژی‌ها می‌شوند. با مصرف دمنوش زعفران و یا اضافه کردن آن به غذاهایی که صرف می‌کنید، می‌توانید بخش زیادی از این آلرژی‌ها و حساسیت‌ها را کاهش دهید. دلیل این مورد وجود ویتامین سی و آنتی اکسیدان در کلاله زعفران است. با این حال حتی اگر مایل به مصرف زعفران هستید، بسیار مهم است که با احتیاط اقدام به این کار نمایید.

زعفران

3. تاخیر در بلوغ زودرس

اگر احساس می‌کنید که دختران شما دچار بلوغ زودرس شده‌اند، می‌توانید از ادویه زعفران برای تاخیر آن استفاده کنید. برای مصرف بهتر است که یک قاشق چایخوری این ماده را در یک لیوان شیر حل کنید و حدود یک ماه این روند را تکرار کنید. مواد موجود در زعفران باعث تنظیم هورمون‌های فرزندان شما خواهد شد.

4. درخشندگی پوست

مشکلات پوستی برای بانوان اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل است که اکثر آن‌ها به دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند از طریق آن به افزایش نشاط و درخشندگی پوست صورت خود کمک کنند.

زعفران یکی از بهترین موادی است که به شما در این راه کمک می‌کند. به همین دلیل اگر به دنبال پاکسازی پوست صورت خود هستید و می‌خواهید میزان باکتری‌ها را از روی آن کاهش دهید، بهتر است که از زعفران استفاده کنید.

برای نتیجه گیری بهتر می‌توانید زعفران دسته‌ای خریداری کنید و مقداری از آن را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید، این ماسک را هفته‌ای یکبار و به مدت یک ماه بر روی پوست خود بگذارید تا از نتایج شگفت انگیز آن برخوردار شوید.

خاصیت آبرسانی عسل برای پوست‌های خشک و حساس به صورت معجزه آسایی عمل می‌کند. علاوه بر آن وجود زعفران موجب افزایش گردش خون پوست صورت و افزایش درخشندگی آن خواهد شد.

5. کاهش رشد موهای زائد

کمی آرد نخود را با زعفران ترکیب کنید و با اضافه کردن آب، آن را به صورت خمیر در بیاورید و بر روی پوست صورت خود بمالید. اجرای این ترفند به صورت روتین و مرتب باعث می‌شود که به نتیجه دلخواه برسید.

برای درخشندگی و شفافیت بیشتر پوست صورت خود و به منظور بهبود لکه‌ها و تیرگی‌های پوست، ترکیبی از شیر و زعفران را به صورت ماسک درست کنید.

در صورتی که به شکل مرتب از این ماسک استفاده کنید، می‌توانید پس از حدود دو هفته به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید. وجود آنتی اکسیدان در زعفران دارای خاصیت ضد التهابی است، از این رو اگر دچار پیری و بیماری‌های پوستی هستید، ماسک‌هایی که به همراه زعفران هستند، می‌توانند برای پوست شما مفید واقع شوند.

زعفران

6. بهبود آفتاب سوختگی

زعفران برای بهبود سوختگی در اثر آفتاب نیز موثر واقع می‌شود. اگر به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض آفتاب، پوست شما دچار آفتاب سوختگی شده است، بهتر است که از ترکیب زعفران با شیر برای پوست خود استفاده کنید. پس از چند ساعت پوست شما به خوبی آبرسانی خواهد شد و پس از چند روز تمام اثرات آفتاب سوختگی از بین خواهد رفت.

7. کمک به درمان بیماری ام اس

از آنجایی که کلاله زعفران دارای کروسین است، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله افسردگی و ام اس نقش مهمی ایفا می‌کند. کروسین به طور مستقیم بر روی سلول‌های مغزی تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل است که برخی بر این باور هستند که برای درمان آلزایمر و بهبود حافظه نیز مفید خواهد بود.

با توجه به این مسئله می‌توانید به صورت هفتگی و حداقل دو ماه دمنوش زعفران را مصرف کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

9. بهبود خلق و خو

درمان افسردگی با زعفران طی تحقیقات مختلف ثابت شده است. مواد فعال در زعفران تاثیر زیادی در هورمون‌های ما دارند و به همین دلیل است که می‌توانند برای بهبود خلق و خو تاثیر قابل توجهی از خود ارائه دهند. ترشح این مواد در بدن باعث بهبود روحیه کلی شما خواهد شد. از این رو اگر احساس ناراحتی و افسردگی دارید، کافی است که حدود 30 میلی گرم از آن را در آب جوش حل کنید و به صورت دمنوش میل نمایید. آنگاه خواهید دید که پس از گذشت چند ساعت حال شما بهتر شده است.

10. کمک به گردش خون در بدن

برای افزایش متابولیسم در آشپزی از زعفران استفاده کنید. ترکیبات زعفران به تقویت گردش خون در بدن کمک خواهد کرد و در نتیجه موجب تقویت متابولیسم یا کمک به اختلالات کلیه و دستگاه گوارش خواهد شد.

موارد عنوان شده تنها بخشی از ویژگی‌های مفید و خواص قابل توجه زعفران است. خصوصیات دیگری نیز درباره این گیاه وجود دارد که می‌توانید از آن بهره مند شوید.

خواص زیادی در رابطه با زعفران عنوان می‌شود و بسیاری به تاثیر آن باور دارند. به همین دلیل بهتر است برای امتحان کردن این ماده، آن را به صورت دمنوش و یا همراه چای میل کنید تا اگر به نتیجه دلخواه رسیدید، مصرف این ماده را ادامه دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *