تجهیزات پرورش زعفران

در حال حاضر گیاه زعفران یکی از گران‌ترین و ارزشمندترین ادویه‌های جهان است که در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است. چنانچه می‌بینیم امروزه اسپانیا بخش زیادی از بازار جهانی را در دست گرفته و حتی با خریداری زعفران ایرانی، آن را به نام کشور خود به سایر کشورها صادر می‌کنند. برای کشت زعفران اعلا و با کیفیت عوامل مختلفی دخیل هستند. به کمک شناخت ابزار و تجهیزات پرورش زعفران می‌توانید برای کشت گیاه زعفران اقدامات لازم را انجام دهید.

ابزار و تجهیزات پرورش زعفران

در درجه اول زمین و نوع خاک برای کاشت زعفران از اهمیت زیادی برخوردار است. به عبارت بهتر اگر خاک را به خوبی شخم بزنید و در زمان مناسب برای کشت اقدام کنید، قادر خواهید بود که محصول با کیفیتی را برداشت کنید.
مورد دوم، وجود نور کافی و مناسب برای رشد محصول است. از آنجایی که زمان استراحت زعفران تا قبل از برداشت یعنی اواخر مهر می‌باشد، بسیار اهمیت دارد که در این زمان از نور کافی بهره مند شود.
هر چند زعفران گیاه مقاومی در برابر سرما و بی آبی است، با این حال پس از کاشت و در اواخر شهریور نیاز به آبیاری کامل دارد. بعد از گذراندن این مرحله تا زمان برداشت زعفران، آبیاری لازم نیست.

سایر مواد مانند کود و تجهیزات سمپاشی برای دور کردن آفات و حشرات، از دیگر الزامات کاشت به شمار می‌آیند. یکی از بخش‌های مهم برای برداشت زعفران، تعداد کافی نیروی انسانی است. به این دلیل که آن‌ها بخش مهمی از فرایند تولید و پرورش را انجام می‌دهند.

گل زعفران

ویژگی‌های پیاز زعفران چیست؟

این پیاز دارای رنگ قهوه‌ای است. چیزی که درباره پیاز گیاه باید بدانید، این است که آن‌ها دارای پیازهای مادر هستند که تولید و زاد و ولد پیازهای دیگر به کمک آن انجام می‌شود. غده مادر شامل چند لایه پوسته سفید و پرزدار است که تقریبا ضخیم می‌باشد. مهم‌ترین تفاوت پیاز زعفران با پیاز معمولی، برچه داشتن پیاز معمولی است، در حالی که غده زعفران یک تکه می‌باشد.

اگر مایل به کاشت زعفران هستید، لازم است که غده‌های با کیفیت و جوان آن را تهیه کنید. بسیاری از شهرهای مهم کشور که در این حوزه فعالیت می‌کنند، مانند قائنات و بیرجند، پیاز مرغوب این گیاه را نیز می‌فروشند. همانطور که به آن اشاره کردیم، فرایند پرورش زعفران، نیاز به آب فراوانی ندارد. به صورت میانگین می‌توان گفت که تنها سه بار در سال برای آبیاری کفایت می‌کند. قبل از برداشت محصول در مهرماه و پس از پایان برداشت یعنی در اوایل آذر، زمین نیاز به آبیاری دارد.
از طرفی اگر آب و باران مناسب برای آبیاری زمین وجود داشته باشد، می‌تواند برای برداشت محصول کافی باشد. در این صورت نیازی به هزینه زیاد در این بخش نخواهد بود.

بررسی خاک و زمین مناسب

طبیعی است که پیاز زعفران برای رشد مناسب به خاک با کیفیتی نیاز دارد. به همین دلیل قبل از اقدام برای کاشت پیاز زعفران، ابتدا زمین را شخم زده و زهکشی می‌کنند. از طرفی لازم است که زمینی انتخاب شود که بدون درخت و سایه باشد. وجود شن، رس، لیمونی و لومی در خاک با درصد مناسبی از هر کدام بسیار ضروری است. همچنین بازه آهک خاک باید بین 7 تا 98% باشد. نیازی به مواد مغذی خاصی برای زمین کشت نیست. در عوض اگر به اندازه کافی مرطوب، اسیدی و شور باشد، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.

حذف علف‌های هرز زمین

وجود علف‌های هرز در هر زمین پرورش محصول باعث جلوگیری از رشد گیاه اصلی می‌شود. به این دلیل که علف‌های هرز اقدام به دریافت نور خورشید، آب و مواد غذایی لازم کرده و اجازه نمی‌دهند که زعفران از این مواد به خوبی استفاده کند.

علاوه بر آن نفوذ حشرات و آفات در زمین سریع‌تر اتفاق می‌افتد. برای حذف علف‌های هرز، اقدام به وجین کردن مزرعه یک اقدام مهم و حیاتی است. معمولا زمانی که آبیاری دوم زمین انجام می‌شود، تولیدکنندگان برای وجین کردن مزرعه اقدام می‌کنند. در صورتی که پس از برداشت گل‌ها مجددا به این کار نیاز باشد، یک ماه پس از آن و قبل از آبیاری سوم انجام می‌گیرد. معمولا توصیه می‌شود که از مواد شیمیایی و سم‌ها برای کاهش آفات استفاده نشود، به خصوص زمانی که بوته‌های زعفران در حال رشد هستند.

تجهیزات لازم برای کوددهی

گیاه زعفران برای رشد اصولی و صحیح نیاز به مواد غذایی دارد. برخی از مهم‌ترین موادی که به پرورش بهتر این گیاه کمک می‌کند شامل کربن، منیزیم، اکسیژن، آهن، منگنز، مس و موادی از این دست می‌باشد. کربن، اکسیژن و هیدروژن سه ماده‌ای هستند که از طریق آب و هوا تامین می‌شوند. گیاه زعفران درست شبیه به گیاهان دیگر، از روش فتوسنتز مواد آلی مورد نیاز خود را دریافت می‌کند.

زعفران رشته ای

روش‌های آبیاری

کاشت غده‌ها تا اواخر شهریور ادامه خواهد داشت. پس از دو هفته از این زمان، تولیدکنندگان اقدام به آبیاری مزرعه می‌کنند. ممکن است برای آب دادن به زمین نیاز به لوله و اتصالات نیز داشته باشید، از این رو بسیار مهم است که از قبل تجهیزات لازم را آماده کنید. با توجه به اینکه منطقه خراسان، برای کاشت زعفران مناسب است، معمولا از هفته‌های دوم مهرماه تا هفته‌های اول آبان، آبیاری آغاز می‌می شود. با این حال به طور کلی می‌توان به این نکته اشاره کرد که شرایط آبیاری زمین به آب و هوای منطقه بستگی دارد.

روش آبیاری اصول خود را دارد و نمی‌توان به صورت ناگهانی تمام بخش‌های زمین را آب دهید. برای اینکه زمان گلدهی پیازهای زعفران همزمان با هم اتفاق نیفتد، زمین به چند قطعه تقسیم شده و با فاصله چند روز هر کدام از قطعات آبیاری می‌شوند. بسیار مهم است که میزان آبیاری در تمام بخش‌ها یکسان باشد، به این دلیل که آبیاری بیش از حد یک بخش ممکن است باعث خراب شدن غده‌های آن تکه از زمین شود.

سله شکنی چیست؟

این کار معمولا برای اولین بار زمانی انجام می‌گیرد که زمین برای بار اول آبیاری شده است. از کج بیل، گاو آهن و یا بیل شیاردار برای سله شکنی انجام می‌شود. با این وجود مسئله‌ای که اهمیت دارد عدم آسیب غده‌های زعفران است.
مهم‌ترین مزیت این روش، سهولت در بیرون آمدن گل‌ها می‌شود و همچنین کمک می‌کند تا کود و مواد مغذی بهتر با خاک ترکیب شوند. در نهایت اگر نیاز باشد برای حذف علف‌های هرز یا سایر حشرات، از سمپاشی استفاده می‌شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *